Het zijn van een goede werkgever lijkt misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk is dit ook vaker niet het geval. En een waarderende, sterke en leidende werkgever wordt alleen maar belangrijker om het talent in zijn organisatie te kunnen behouden. Maar wat zijn dingen die je als werkgever kan doen om de relatie tussen je werknemers te waarborgen? Enerzijds is het van belang om als werkgever transparant te zijn en goed te communiceren met je werknemers. Luister naar hun wensen, belangen en zorgen, en kijk in hoeverre je hierin als werkgever tegemoet kunt komen. Anderzijds is het belangrijk voor werknemers om waardering te ontvangen. Dit kun je bewerkstelligen door zo nu en dan eens wat vaker een complimentje te geven, je waardering uit te spreken in een feedbacksessie, maar ook iets simpels als kerstpakketten per stuk aanbieden kunnen voor een werknemer een wereld van verschil maken.
En wat kun je beter niet doen?
Je kan nog zo’n aardige, waarderende werkgever zijn die kerstpakketten per stuk aan je huisdeur komt afleveren, maar er zijn ook gedragingen die je als werkgever fataal kunnen worden. Meng je niet in privézaken van werknemers, maar wees wel benaderbaar. Een werkgever die oppervlakkig blijft naar zijn werknemers, zal weinig terugkrijgen. En wanneer je je als niet interesseert in de persoonlijke wensen van een werknemer, zal je tevens niet raar op hoeven te kijken als hij of zij volgende week zijn spullen pakt en ontslag neemt. Wees geïnteresseerd, benaderbaar en betrokken bij je personeel voor het beste resultaat.